Bij Garagebedrijf Out kunt u terecht voor alle voorkomende onderhouds- en reparatie werkzaamheden. Hiernaast kunt u terecht voor speciaal onderhoud van uw auto zoals het spoelen van de automatische versnellingsbak of het reinigen van de luchtinlaat van uw diesel- of benzinemotor.
Door de werking van een automatische versnellingsbak ontstaat er vuil in de transmissie-olie. Het vuil hecht zich aan de transmissie componenten en veroorzaakt zo schade aan de versnellingsbak. De versnellingsbak gaat storingen vertonen en zal uiteindelijk helemaal niet meer werken. Dit kan uiteindelijk tot gevolg hebben dat de automaat reparaties nodig heeft waarvan de kosten kunnen oplopen tot duizenden euro’s.
De volgende klachten kunnen optreden:
- Weigeren van de automaatbak
- Slecht schakelgedrag
- Klappen in versnelling bij kickdown
- Slippen van de koppeling
- Slaan in aandrijving
- Vermogensverlies die veroorzaakt wordt door verstoppingen in oliekanalen
- Schommelend toerental
- Slecht opschakelen
- Verhoogd brandstofgebruik
Het is dus verstandig om uw automatische versnellingsbak te reinigen en de olie te vervangen met speciaal hiervoor bedoelde apparatuur. Met deze speciale spoelmachine pompen we de nieuwe olie in de automatische versnellingsbak en persen daarmee al de oude olie uit het systeem. Dit is een proces wat niet onderbroken wordt, de motor van uw auto blijft stationair draaien zodat de oude en nieuwe olie niet vermengd kunnen worden.
De BG-PF5 “Power Flush and Fluid Exchange System”
De BG-PF5 “Power Flush and Fluid Exchange System” verwijdert en lost het schadelijke vuil op dat achterblijft en vervangt de gebruikte ATF door nieuwe vloeistof. Door deze nieuwe vloeistof, waar geen vuil meer in zit, zal uw automatische transmissie langer meegaan en geen storingen vertonen.
Een nieuwe versnellingsbak zal in het begin moeten “inslijten”. Hierbij komt ijzerslijpsel vrij wat in de olie achterblijft. Het is verstandig de eerste keer de ATF te vervangen na 40.000 km. Hierna is een controle-interval van 60.000 km raadzaam.
Wat is het verschil tussen alleen de automatische versnellingsbak-olie vervangen of het reinigen en spoelen van de bak met special hiervoor bedoelde spoel-apparatuur?
Het grootste verschil is dat bij het vervangen van de olie er enkele liters olie in de koppelomvormer en in de warmtewisselaar achter blijven. Hierdoor blijft er altijd vuil achter in de automatische versnellingsbak doordat maar 40% van de olie vervangen wordt. Doordat tijdens het spoelen met de spoelmachine uw motor stationair blijft lopen wordt alle vervuilde olie verwijderd en vervangen in de automaat, koppelomvormer en warmtewisselaar.
Standaard werkzaamheden bij het spoelen van de automatische versnellingsbak:
- Uitlezen foutcodes
- Reinigen en spoelen
- Flushen
- Vullen met de juiste, door de fabrikant voorgeschreven, automaatbakolie
- Proefrit maken en resetten van de adaptaties
De prijs van het spoelen is afhankelijk van de hoeveelheid olie gebruikt wordt. Bij gebruik van 10 liter olie zijn de kosten € 305,- inclusief BTW
Reinigen diesel- en benzinemotoren
Verder hebben de nieuwe, kleinere dieselmotoren het probleem dat zij zeer snel vervuilen. Deze vervuiling moet verwijderd worden. Dat kan handmatig (langdurig en dus kostbaar) of, zoals Garagebedrijf Out doet, via een daarvoor ontwikkelde tool van BG waardoor het complete luchtinlaatgedeelte snel en effectief gereinigd wordt. Ook voor de benzinemotoren geldt dat er vervuiling kan ontstaan bij de luchtinlaat. Ook hiervoor is er een speciaal ontwikkelde tool van BG aanwezig waarmee de luchtinlaat en de achterzijde van de klep gereinigd wordt.
Bij onderhoud van uw auto kunt u bij ons gebruik maken van een gratis leenauto!